Firmy coraz częściej przechodzą z etapu wdrożenia AI do procesu pierwszej biznesowej weryfikacji osiągniętych efektów. Jak pokazuje badanie EY – AI Pulse – podczas gdy jeszcze 3 lata temu niecała połowa przedsiębiorstw przeznaczała mniej niż 5% budżetu na inwestycje w sztuczną inteligencje, to obecnie aż 88% organizacji przekroczyło ten poziom.
Wzrost nakładów przekłada się na wymierne korzyści biznesowe. Już 76% firm inwestujących w AI ponad 5% budżetu dostrzega wzrost produktywności pracowników. W organizacjach przeznaczających poniżej 5% dostępnych zasobów finansowych ten odsetek wynosi 62%. Największa różnica – 26 pkt. proc. – widoczna jest w obszarze tworzenia przewagi konkurencyjnej (73% vs. 47%). Nie mogą więc dziwić deklaracje wskazujące że aż połowa liderów organizacji planuje zwiększyć inwestycje w AI do poziomu 25% dostępnych środków.
5 strategii na sukces w AI
1. Konieczna jest technologiczna dywersyfikacja
Aż 95% firm inwestuje w rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję. Wyzwaniem pozostaje jednak dywersyfikacja wprowadzonych narzędzi i ich odpowiednie zbalansowanie. Ponad połowa (56%) ankietowanych przyznaje, że kluczowy nacisk inwestycyjny kładziony jest na opracowywanie własnych narzędzi, co pozwala na podnoszenie wewnętrznych kompetencji i zdolności operacyjnych. Jednocześnie ten sam odsetek badanych wskazuje, że przynajmniej część rozwiązań kupuje bezpośrednio na rynku, co przyspiesza proces implementacji i zmniejsza wydatki. Zachowanie odpowiedniego miksu obu kierunków pozwala na najefektywniejsze wprowadzenie rozwiązań AI w organizacji.
2. ROI to priorytet
Już 34% organizacji śledzi efekty jakie przynosi wprowadzenie rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji. Pozwala to nie tylko na ewaluację zakładanych celów, ale również ocenę skuteczności działań i ich efektywności kosztowej. Dotychczasowe weryfikacje AI wskazują na realne i pozytywne przełożenie na biznes. W przypadku 74% organizacji zaobserwowano wzrost produktywności pracowników, a w 77% poprawę efektywności operacyjnej.
3. Przygotuj mapę drogową
Wprowadzenie każdego rozwiązania powinno poprzedzić szczegółowe planowanie. W przypadku AI jest ono tym ważniejsze, gdyż jak żadna wcześniejsza technologia, wpływa na niemal każdy element organizacji. Co trzecie (35%) przedsiębiorstwo przygotowuje mapę drogową planowanych wdrożeń narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Niemal ten sam odsetek (34%) podejmuje działania zmierzające do korelacji strategii związanej z wykorzystaniem AI i planowanych celów biznesowych.
4. AI = odpowiedzialność
Wyniki badania EY podkreślają, że inwestując w technologię nie można zapominać o odpowiedzialności. Ponad połowa (53%) organizacji wprowadzających narzędzia AI wskazuje, że w ostatnim roku zaobserwowało wewnętrzny wzrost zainteresowania w odpowiedzialnym wykorzystywaniu sztucznej inteligencji. W efekcie już co trzecia firma (34%) tworzy ramy ładu korporacyjnego uwzględniające wątki AI. Niemal ten sam odsetek (32%) wskazuje, że ich modele sztucznej inteligencji uwzględniają kwestie związane z ryzykiem stronniczości. Jasno wskazuje to, że myśląc o AI nie można pomijać etyki.
5. Pracownicy muszą umieć współpracować z AI
Aż 78% badanych wskazuje na trudności w znalezieniu pracowników posiadających umiejętności współpracy z AI dopasowanymi do potrzeb organizacji. Nie powinno więc dziwić, że aż 83% liderów przedsiębiorstw wskazuje na rekrutację osób z tymi kompetencjami jako priorytet. Jednocześnie same firmy czeka wiele pracy do wykonania, gdyż tylko 40% zachęca pracowników do rozwoju umiejętności w wykorzystywaniu narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji, a 37% realizuje odpowiednie programy treningowe.
Źródło: EY
Źródło zdjęcia głównego: Unslash