Brazylijski zakład przetwórstwa mięsnego koncernu JBS – Friboi poinformował, że dostarcza odpady zwierzęce ze swoich zakładów za granicą do produkcji odnawialnych paliw lotniczych i rozważa podobną inicjatywę w Brazylii pod marką Friboi. Odpady zwierzęce powstające w zakładach JBS w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Australii są przekształcane w paliwo lotnicze. W ciągu dwóch lat 1,2 miliona ton łoju wołowego i odchodów świń zostało skierowanych do produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF, ang. Sustainable Aviation Fuel) oraz innych paliw odnawialnych.
Według Massachusetts Institute of Technology (MIT), emisje dwutlenku węgla (CO₂) z lotnictwa rosły średnio o 2,6% rocznie w ciągu ostatnich 25 lat, a sektor lotnictwa komercyjnego odpowiada za około 5% globalnego wpływu na klimat. W związku z tym SAF stanowi ekologiczną alternatywę dla paliw kopalnych, gdyż może zmniejszyć emisję dwutlenku węgla nawet o 70% i może być stosowany w mieszankach do 50% w zbiornikach nafty używanych w samolotach komercyjnych.
Jason Weller, globalny dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w JBS, podkreśla, że ta inicjatywa wzmacnia zaangażowanie firmy w odpowiedzialne zarządzanie odpadami i promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym.
–„Sektor lotniczy w przeszłości zmagał się z wyzwaniami związanymi z dekarbonizacją, ponieważ jest uzależniony od paliw kopalnych. Ponowne wykorzystanie odpadów zwierzęcych przyczynia się do ochrony środowiska i wspiera ten kluczowy sektor w procesie dekarbonizacji” – zaznaczył.
Badania firmy Friboi i Biopower
W Brazylii firma Friboi rozpoczęła badania nad możliwością dostarczania odpadów zwierzęcych do produkcji paliwa lotniczego. Biopower, również należący do JBS, bada możliwość produkcji paliwa odnawialnego dla statków jako alternatywy dla oleju bunkrowego – paliwa kopalnego wykorzystywanego głównie przez statki morskie. Biopower jest jednym z największych brazylijskich producentów biodiesla z odpadów organicznych pochodzących z przetwarzania zwierząt gospodarskich, co pozwala na redukcję emisji dwutlenku węgla o 80% w porównaniu z kopalnym olejem napędowym. Firma posiada trzy fabryki zlokalizowane w Mafra (SC), Lins (SP) i Campo Verde (MT).
W 2023 roku JBS rozpoczął projekt mający na celu wdrożenie stosowania 100% biodiesla (B100) we własnej flocie pojazdów ciężarowych. Ciężarówka holenderskiego producenta DAF wykorzystuje już B100, aby sprawdzić jakość tego biopaliwa jako istotnego substytutu w sektorze transportu. Pojazd przejechał już 120 tys. km, a wyniki pokazały, że osiągi ciężarówki zasilanej w 100% biodieslem (B100) były porównywalne z pojazdem zasilanym olejem napędowym, emitując przy tym do 80% mniej dwutlenku węgla. Testy B100 w samochodach ciężarowych są częścią rozwoju biopaliw w brazylijskiej sieci transportowej.
Od 1 marca w praktyce wdrożono zwiększenie udziału biodiesla mieszanego z olejem napędowym sprzedawanym konsumentowi końcowemu, co podniosło udział biopaliw w oleju napędowym sprzedawanym w kraju do 14%. JBS jako pierwsza firma w kraju uzyskała zezwolenie Krajowej Agencji ds. Ropy Naftowej, Gazu Ziemnego i Biopaliw (ANP) na zaopatrywanie swojej floty ciężarówek. W przemysłowym kompleksie Lins w São Paulo znajduje się biopunkt, który posiada dwie pompy dedykowane wyłącznie B100 i jest w stanie dostarczyć 30 tysięcy litrów tego paliwa.
Źródło: JBS
Źródło zdjęcia głównego:Joshua Sukoff, Unsplash