W Europie z miesiąca na miesiąc rośnie sprzedaż nowych samochodów elektrycznych. Spora w tym zasługa coraz większego wyboru, coraz atrakcyjniejszych cen oraz rozbudowy infrastruktury punktów ładowania. Biorąc pod uwagę preferencje Polaków co do modeli pojazdów, eksperci rankomat.pl postanowili sprawdzić, jak długo trzeba pracować, aby pozwolić sobie na zakup najpopularniejszych obecnie samochodów elektrycznych – zarówno nowych, jak i używanych.
Według serwisu wyborkierowcow.pl, ceny nowej Tesli 3 to ok. 205 990 zł. GUS podaje natomiast, że średnie miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w lutym 2024 r. najwyższe było w województwach mazowieckim – 9166 zł brutto (ok. 6578 zł netto), śląskim – 8489 zł brutto (ok. 6116 zł netto) oraz małopolskim – 8225 zł brutto (ok. 5936 zł netto). Najniższe średnie wynagrodzenie w tym sektorze wypłacano natomiast w województwach warmińsko-mazurskim – 6425 brutto (4710 netto), lubelskim – 6714 brutto (4907 netto) i podlaskim – 6746 brutto (ok. 4928 netto)
Tym samym, na nową Tesle 3 mieszkańcy woj. mazowieckiego musieliby przeznaczyć średnio 32 swoje pensje, kierowcy z woj. śląskiego 34 wypłaty, a osoby z Małopolski 35 średnich wynagrodzeń. Najdłużej na nową Tesle 3 będą z kolei pracować kierowcy z województw warmińsko-mazurskiego (ok. 44 miesiące), lubelskiego i podlaskiego (ok. 42 miesiące).
![](https://rankomat.pl/thumbs/entry/2024-05/rankomat.pl-ile-trzeba-pracowa-na-nowy-samoch-d-elektryczny.jpg)
W styczniu 2024 r. średnia cena używanego Nissana Leaf, obliczona na podstawie ogłoszeń z serwisu Otomoto, wyniosła 70 229 zł. Aby kupić taki samochód, mieszkańcy województwa mazowieckiego będą musieli pracować 11 miesięcy, a mieszkańcy warmińsko-mazurskiego 15 miesięcy.
![](https://rankomat.pl/thumbs/entry/2024-05/rankomat.pl-ile-trzeba-pracowa-na-u-ywany-samoch-d-elektryczny.jpg)
Źródło: Rankomat
Źródło zdjęcia: Andrew Roberts, Unsplash