Polska wydaje się słabo przygotowana do rozwoju elektromobilności. W rankingu LeasePlan EV Readiness Index 2023 nasz kraj zajął ostanie miejsce na 22 uwzględnione europejskie państwa.
W najbliższych latach europejską motoryzację czekają duże zmiany. Od 2035 r. na terytorium Unii Europejskiej ma obowiązywać zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych. W salonach mają być dostępne tylko auta bezemisyjne z napędem bateryjnym lub wodorowym. Znacznie zmieni się również infrastruktura drogowa. Do 2026 r. stacje ładowania dla osobowych pojazdów elektrycznych o mocy przynajmniej 400 kW mają być rozmieszczone co 60 km wzdłuż głównych tras w każdym kierunku jazdy. Następnie do 2028 r. ich moc ma wzrosnąć do 600 kW. W związku z tym z roku na rok powinno ubywać na polskich drogach wieloletnich samochodów powyżej 20 lat.
Jednak Polska wydaje się słabo przygotowana do rozwoju elektromobilności. W rankingu LeasePlan EV Readiness Index 2023 kraj zajął ostanie miejsce na 22 uwzględnione europejskie państwa. Autorzy raportu ocenili trzy następujące kryteria:
Dojrzałość rynku
Jest to wskaźnik uwzględniający zarejestrowane samochody elektryczne w przeliczeniu na liczbę mieszkańców, a także udział elektryków w stosunku do wszystkich zarejestrowanych pojazdów.
Rozwój infrastruktury
Jest to porównanie publicznych stacji ładowania samochodów elektrycznych w przeliczeniu na liczbę mieszkańców, dostępności publicznych ładowarek w stosunku do zarejestrowanych elektryków, a także przelicznik szybkich punktów ładowania (DC) na kilometr autostrady.
Całkowity koszt posiadania samochodu elektrycznego (TCO)
Ocenia aktualnie dostępne dotacje rządowe oraz korzyści podatkowe dla właścicieli samochodów elektrycznych, a także uwzględnia ceny energii i wynajmu elektryków.
![](https://thefuture.com.pl/wp-content/uploads/2023/09/1692700339_poziom-elektromobilno-ci-516x1024.jpg)
Polska najlepiej wypadła w kategorii całkowitych kosztów posiadania samochodu elektrycznego, w której uzyskała 7 punktów. Z kolei autorzy raportu dojrzałość rynku w naszym kraju ocenili na 6 punktów, a rozwój infrastruktury na 3 punkty. Łącznie w zestawieniu zgromadziliśmy 16 punktów i zostaliśmy wyprzedzeni przez Czechy (18 punktów) oraz Słowację (20 punktów). Natomiast najlepiej w Europie poziom elektromobilności oceniono w Norwegii (42 punkty), Holandii (38 punktów) i Wielkiej Brytanii (36 punktów).
Źródło: Rankomat
Źródło zdjęcia głównego: Andrew Roberts, Unsplash